På den här sidan sammanställer vi pågående experiment i projektet Företagets digitala ekonomi.
När ett experiment avslutas, informerar vi om resultaten och flyttar beskrivningen av experimentet till sidan för genomförda experiment.
På den här sidan sammanställer vi pågående experiment i projektet Företagets digitala ekonomi.
När ett experiment avslutas, informerar vi om resultaten och flyttar beskrivningen av experimentet till sidan för genomförda experiment.
Europeiska kommissionen har 19.6.2023 lämnat ett förslag till FASTER-direktiv. Målet med direktivet är att källskatter tas ut rätt i källan och att eventuella överbetalade källskatter av dividender återbärs snabbare och tryggare. I och med FASTER-direktivet tas ett enhetligt förfarande i bruk inom EU för att snabbare, smidigare och billigare än tidigare få skatteavtalsförmånerna för dividend- och ränteinkomster av gränsöverskridande placeringar. Det föreslagna rapporteringssystemet avses dessutom minska antalet skattebedrägerier och risken för missbruk. Syftet med FASTER-direktivet är att minska hindren för att placera i utlandet och meningen är att bestämmelserna träder i kraft under 2027–2029.
Det hänför sig ett förslag till direktivet om ett enhetligt europeiskt elektroniskt hemvistintyg för beskattningen som kan användas för att bekräfta placerarens beskattningsmässiga bostadsort. Med det elektroniska hemvistintyget går det exempelvis att bevisa att placeraren bor i Finland och enligt skatteavtalet har rätt till en lägre källskatt på dividend. Det elektroniska hemvistintyget avses genomföras som ett elektroniskt stämplat intyg i PDF-format som är läsbart både för människor och maskiner eller som ett alternativt attributintyg (intyg i digitalt strukturerat format) i en europeisk identitetsplånbok.
I projektet Företagets digitala ekonomi har teamet ”Företag skapas digitalt” på gång ett tekniskt experiment i testmiljön Mini-Finland där försöket går ut på att med hjälp av testdata hämta hemvistintyget från Skatteförvaltningen till företagets identitetsplånbok och att från företagsplånboken förmedla hemvistintyget vidare till banken.
Syftet är att presentera testresultatet för banker och samla in kommentarer om huruvida resultatet lämpar sig för processer och behov på bankerna. I ett eventuellt fortsatt experiment kan systemintegrationer göras i MiniFinland och experimentet kan utökas att också omfatta privatpersoners identitetsplånböcker.
Målet med experimentet är att presentera en alternativ lösning där banker och skattemyndigheter i käll- och mållandet kan minska den manuella behandlingen av dokument. I lösningen går det att förmedla hemvistintyget och bekräfta det i realtid hos den skattemyndighet som gett intyget. Det är lätt för användaren av uppgifter att säkerställa uppgifternas oföränderlighet och riktighet. På längre sikt är målet att stödja att det vid betalningstidpunkten finns korrekta uppgifter om så många mottagare av avkastning som möjligt och att behovet av återbäringsansökningar om källskatt på dividend ska minska.
Hemvistintyget som ett attributintyg i plånboken kan också betjäna andra EU-direktiv och verkställande av beskattningen, till exempel rapporteringsskyldigheten för plattformsoperatörer (DAC7), rapporteringen av affärstransaktioner med kryptovalutor och automatiskt informationsutbyte (DAC8), undanröjandet av internationell dubbel inkomstskatt och säkrare ange uppgiften om försäljningslandet i fråga om moms (VAT In Digital Age, VIDA ja One Stop Shop).
Skatteförvaltning: Mikael Linden, Carina Johansson, Pasi Sinervo, Antti Turpeinen, Antti Laine, Lauri Soro, Mikael af Hällström (projektet Företagets digitala ekonomi)
24.10.2023–31.3.2024
I experimentet kommer vi att ta reda på om delade öppna gränssnittsbeskrivningar kan definieras för dataöverföring. Vi testar funktionaliteten i gränssnitten i att skicka och ta emot information mellan företag och till myndigheter. Syftet med gränssnitten är att överföra affärsdokument och redovisningsinformation på ett standardiserat sätt.
Vid testning av dataöverföring använder vi MiniSuomi-plattformen, där vi utvecklar en öppen testplattform även för att testa gränssnitt. Allt eftersom experimentet fortskrider kan vem som helst använda gränssnittsspecifikationen och använda fall som utvecklats i MiniSuomis testmiljö. En länk till testplattformen kommer att läggas till senare.
De enhetliga rutinerna för dataöverföring ökar tillgången till realtidsinformation och utnyttjandet av information för företagens eget bruk och för lagstadgade underrättelser från myndigheter. Samtidigt blir det lättare att ta fram företagssystemintegrationer och därigenom utveckla affärsprocesser baserade på realtidsinformation. När det finns enhetliga rutiner för dataöverföring lättas företagens multipla rapportering till olika myndigheter och därmed minskar den administrativa bördan och rapporteringsprocessen förenklas.
Statistikcentralen, Skatteförvaltningen, Sportum Oy och Taika Group Oy.
09/2023 – 04/2024
Mer information om experimentet:
Elina Koskentalo, Arccos Consulting Oy, elina.koskentalo(at)arccos.fi
Anttu Osanen, Verohallinto, anttu.a.osanen(at)vero.fi
Mika Lassander, Tilastokeskus, mika.lassander(at)stat.fi
Syftet med experimentet är att verifiera hur bokföringens standardinformation på transaktionsnivå skulle tjäna myndigheters och andra dataanvändares behov, såsom revisorer och finansinstitut, och delvis skulle kunna ersätta rapportering till flera olika myndigheter. Syftet är att i framtiden lätta på företagens administrativa anmälnings- och rapporteringsskyldighet. Vi undersöker också ett standardiserat sätt att presentera informationen, vilket skulle möjliggöra ett automatiserat utnyttjande av informationen, även i företagets egna system.
I experimentet används XBRL GL som filformat. Standardiseringen av datainnehållet grundar sig på Liikekirjuri-kontoplanen och andra uppföljningsobjekt som kan standardiseras.
Skatteförvaltningen, Statistikcentralen och tjänsteleverantören för finansförvaltningen, revisionsbyrån och små och medelstora företag.
04/2023 – 02/2024
Bokföringstransaktionerna skapas i XBRL GL-format i enlighet med en exempelfil. I experimentet behövs både syntetiska data och genuina data. De syntetiska data är helt konstgjorda och i fråga om dem är experimentplattformen MiniSuomi, som är öppen för alla. Genuina data behandlas endast internt vid ämbetsverken. Data som ingår i experimentet behandlas datasäkert.
Mer information om experimentet:
Elina Koskentalo, Arccos Consulting Oy, elina.koskentalo (at) arccos.fi
Med experimentet utreds på vilket sätt leverantörerna av ekonomiförvaltningssystem skulle kunna producera digitala, dvs. strukturerade, bokslut och överföra information via ett gränssnitt till Patent- och registerstyrelsen (PRS). I experimentet produceras bokslutets hela innehåll, resultat- och balansräkningen och noterna samt övriga uppgifter i inline XBRL-format.
Syftet med experimentet är också att förstå på vilket sätt företag kan producera noter, i hur stor omfattning det är värt att producera innehållet i dem i digital form och hur informationen kan utnyttjas. Dessutom vill vi mer omfattande utreda effekterna av införandet av rapportering i XBRL-format.
PRS, Statistikcentralen, Admicom Finland Oy och Oscar Software Oy.
03 – 11/2023
Mer information om experimentet:
Juho Mäkinen, PRS, juho.makinen(at)prh.fi
Elina Koskentalo, Arccos Consulting Oy, elina.koskentalo(at)arccos.fi
I experimentet testas den tekniska förmedlingen av information i nätfakturor via gränssnitt från operatören till de som använder informationen. Det väsentliga är att materialet kan omvandlas till strukturerad form, för då kan det utnyttjas bättre i statistikföringen och hänföras automatiskt till momsanmälan.
I experimentet utreds också om Statskontoret kan fungera som den som samlar in och förmedlar information till olika ämbetsverk, till exempel Statistikcentralen eller Skatteförvaltningen i enlighet med deras rätt till informationsåtkomst.
Byggandet av informationsförmedlingskanaler av den här typen är en del av ekosystemarbetet i projektet Företagets digitala ekonomi.
Skatteförvaltningen, Statistikcentralen, Statskontoret, Posti Messaging Oy och Tietoevry Finland Oy.
Våren–hösten 2023.
Mer information om experimentet:
Experimentets målsättningar mer detaljerat: Lättare rapportering och bättre statistikföring med hjälp av nätfaktura, blogg 29.3.2023.
Maria Eskelinen, Skatteförvaltningen, maria.eskelinen(at)vero.fi
Mika Lassander, Statistikcentralen, mika.lassander(at)stat.fi
Tomi Rusi, Statskontoret, tomi.rusi(at)valtiokonttori.fi
OP, Visma, Posti Messaging, Tieke, Tietoevry, CGI, Nordea, MDB, Finanssiala ry, Nexigroup, ReceiptHero, Kommunförbundet, Kesko, Danskebank, Trafore, Skatteförvaltningen och Statskontoret
Målen för PoC (Proof-of-Concept) är att påvisa att Peppol-nätverket och användningen av standardiserad produktinformation fungerar i bygg- och byggproduktindustrin, samt att bedöma effekterna av elektroniskt informationsutbyte genom att använda erfarenheterna från PoC. I samband med PoC genomförs också ett tekniskt experiment där sanningsenliga upphandlingsmeddelanden förmedlas i Peppol-nätverket. Samtidigt främjar PoC projektets mål i fråga om att införa strukturerade (Peppol)-upphandlingsmeddelanden.
PoC främjar digitaliseringen av bygg- och byggproduktindustrin genom att göra det möjligt att förenhetliga affärs- och produktinformationen i informationsförmedlingen, sänka kostnaderna för informationsbehandlingen och förbättra informationens kvalitet. Detta möjliggör bland annat att parterna kan skicka och ta emot struktuerade meddelanden som baserar sig på standarder.
Då den blir vanligare effektiviserar lösningen transporterna kopplade till upphandlingarna och annan logistisk behandling, samt möjliggör minskade Co2-utsläpp då verksamheten blir mer förutsägbar.
PoC gäller företag som är köpare inom byggindustrin och företag som är leverantörer inom byggproduktindustrin. PoC har inverkan också på de företag i logistikbranschen som är en del av produktleveranskedjan och på den forskning som utvecklar leveranskedjorna inom byggbranschen, till exempel projekten inom Building 2030-konsortiet, Peppol-tjänsteleverantörerna och Statskontoret i egenskap av Peppol-myndighet.
Syftet med PoC är att ta fram ett praktiskt exempel på vad användning och förmedling av elektronisk affärsinformation innebär i byggindustrin och byggproduktindustrin. Utifrån resultaten kan ekosystemet för byggindustrin planera och genomföra åtgärder som leder till produktionsanvändning av Peppol-meddelanden.
Resultaten av PoC offentliggörs i workshoppar (eller motsvarande) som är öppna för alla och i form av material från dessa.
PoC genomförs i MiniSuomi-miljön i samarbete med Fira Rakennus Oy, DBE Core Oy, Maventa Oy och projektet Företagets digitala ekonomi.
Start i januari–februari 2023
Mer information Hannu Kivinen, Statskontoret,hannu.kivinen (at)valtiokonttori.fi
Experimentet gemomförs i MiniSuomi i samarbete med KomKom Ky och programvaruhuset Suonentieto Oy.
Start i februari 2023
Mer information: Johanna Kotipelto, Skatteförvaltningen, johanna.kotipelto (at) vero.fi