”Nätfakturan kommer alltid fram”

Företagare Kelahaara färdigställer en renovering och uppger sig vara nöjd med nätfaktureringen

Jari Kelahaara, som är företagare med lång erfarenhet, bytte pappersfakturorna mot nätfakturor och upptäckte att vardagen underlättades. Nätfaktureringens obestridliga trumf är leveranssäkerheten.

Veteranföretagare Jari Kelahaaras vardag underlättades kännbart, då han för ett par år sedan började använda nätfakturering. Kelahaara gör för det mesta bygg- och renoveringsarbeten under firmanamnet Lapin Vuokramies och tar vid sidan om dem också passfoton. Det nuvarande firmanamnet har varit i användning i ungefär fem år, men Kelahaara har varit företagare i hela sitt vuxna liv.

— Jag införde ett elektroniskt ekonomiförvaltningssystem 2018. Två år senare flyttade jag över också faktureringen i samma system. Det är behändigt då allt som är förknippat med företagets ekonomi finns i samma system och man inte behöver hoppa mellan olika program, berömmer Kelahaara.

Lapin Vuokramies utför mycket arbete för privatpersoner, så den traditionella faktureringen är fortfarande i gång parallellt med nätfaktureringen. Inköps- och försäljningsfakturorna med företagskunder sköts nu smidigt med nätfaktureringen.

– I många företag är det redan svårt att få fakturor i annat format att gå fram. Visst underlättar det för både avsändaren och mottagaren då fakturan direkt är i rätt format, säger Kelahaara.

Förmånliga alternativ för småföretagare

Kelahaara tycker att leveranssäkerheten är en av de mest konkreta fördelarna med nätfaktureringen. Nätfakturorna kommer säkert fram.

– Brev verkar tappas bort i ganska hög grad nuförtiden. Jag har också själv fått betalningspåminnelser, även om den ursprungliga fakturan aldrig har kommit fram. Även e-postfakturor drunknar lätt i den övriga posten. Med nätfakturorna finns inte detta problem, säger Kelahaara.

Nätfaktureringen påskyndar enligt Kelahaara penningcirkulationen, då fakturorna kommer och går i tid. Att inte behöva hantera papper och skanna fakturor sparar också företagarens tid.

– Man ser genast i systemet om någon kund inte har betalat en faktura. Man märker saken genast och inte först då man kommer ihåg att granska kontona.

Beträffande kostnaderna för nätfakturering är Kelahaaras uppmaning klar och tydlig: sluta vara rädd! Enligt honom finns det förmånliga ekonomiförvaltningssystem för småföretagare.

– För endast 15 euro i månaden får man omfattande tjänster, så det är inte fast om priset, understryker Kelahaara.

”Nätfaktureringen underlättar vardagen enormt”

Kelahaara gläder sig också över de övriga fördelarna med det elektroniska ekonomiförvaltningssystemet. Systemet underlättar uppföljningen och hanteringen av företagets ekonomi.

– Man får hela tiden information i realtid om företagets ekonomi och till exempel om fakturor som förfallit och som ska betalas, räknar han upp.

I Kelahaaras familj finns utöver Lapin Vuokramies också ett annat firmanamn, nämligen fruns företag som säljer herr- och damfrisörtjänster och hemstädning. I och med Kelahaaras positiva erfarenheter håller också det andra företaget på att övergå till nätfakturering.

– Nätfaktureringen underlättar nog vardagen och företagandet enormt mycket. Om företaget ens gör inköp från ett annat företag, rekommenderar jag starkt nätfakturering.
Bekanta dig också med andra företagares berättelser

Läs mer om nyttan och användningen av nätfakturor

, Uppdaterad 2.1.2023 kl. 16:23