Valtio on ottamassa käyttöön digitaaliset Peppol*-tilaukset, -tilausvahvistukset ja -katalogit huhtikuussa 2024. Eurooppa-normin mukaiset Peppol-verkkolaskut valtiolla on jo käytössä.
Jotta kaikilla yrityksillä olisi tasavertainen mahdollisuus toimia valtion toimittajana myös 2024 eteenpäin, selvitimme, millaisia Peppol-kyvykkyyksiä nykyisillä järjestelmäntoimittajilla on ja millaisia kustannustehokkaita ratkaisuja olisi tarjolla pienimpienkin yritysten tarpeisiin. Samalla kysyimme markkinoilta, voisiko valtio olla aktiivinen toimija mahdollisen markkinapuutteen täyttämisessä.
Selvityksen tuloksia avattiin info- ja keskustelutilaisuudessa 23.11. klo 9-10.30. Tilaisuuteen voi osallistua joko paikan päällä tai verkossa. Katso tilaisuuden tallenne (linkki vie YouTube-kanavalle).
Ohjelma 23.11.2022
(Klo 8.15 – 8.45 Aamupalaa tarjolla)
Klo 9.00 Tervetuloa – tilaisuuden avaussanat
Klo 9.10 Yrityksen digitalous –hankkeen tavoitteet ja tehdyn selvityksen tausta
Klo 9.20 Markkinaselvityksen sisältö ja johtopäätökset
- Vaatimukset järjestelmätoimittajille
- Markkinatarjonta
- Markkinapuute
- Markkinoiden suhtautuminen
Klo 9.50 Sana on vapaa!
- Onko raportin lopputulema yllättävä?
- Markkinoilla on puute. Jos valtio lähtee kilpailuttamaan, mitkä ovat kilpailutettavan ratkaisun haasteet?
- Jos valtio ei lähde kilpailuttamaan, mitkä ovat vaihtoehdot pienille yrityksille pysyä mukana julkisissa hankinnoissa ottaen huomioon velvoitteen toimia Peppol-standardin mukaisesti 2024 valtion hankinnoissa?
Paikan päällä osallistuvat voivat esittää kysymyksiä ja kommentteja omalla äänellään, verkko-osallistujat chatin kautta.
Klo 10.20 Miten työ jatkuu tästä eteenpäin?
Klo 10.30 Tilaisuus päättyy