Digitaalinen laskutusjärjestelmä toi selkeyttä yksinyrittäjä Petra Pulkkisen arkeen. Verkkolasku sujuvoittaa talouden hallintaa ja auttaa yrittäjää huolehtimaan eduistaan.
Vaatiiko yritystoimintani laajuus verkkolaskutukseen siirtymistä? Onko siitä riittävästi hyötyä, jotta siirtymä kannattaa? Ovatko asiakkaani valmiita siirtymään? Muun muassa näitä kysymyksiä mietti yrittäjä Petra Pulkkinen viitisen vuotta sitten, kun verkkolaskutukseen siirtyminen alkoi tuntua ajankohtaiselta.
-Näistä pohdinnoista huolimatta pidin verkkolaskutusta alusta asti järkevänä – ja sitä se on ollutkin, sanoo Pulkkinen.
Valtakunnallisesti toimivan Pulkkisen omistama Opineo Oy on koulutusalan yritys, jonka päätuote on Yksinyrittäjäakatemia. Se tarjoaa yksinyrittäjille suunnattua tutkintokoulutusta. Opineo Oy kouluttaa ja sparraa yksinyrittäjiä kaikessa yrittäjyyden edistämiseen ja yrityksen kasvuun liittyvässä.
-Tässä roolissa minun on oltava tietyllä tavalla kokeilunhaluinen, jotta voin jakaa kokemuksiani yksinyrittäjille. Haluan olla ajan tasalla yrittäjiä koskevista palveluista, joihin verkkolaskutuskin kuuluu, sanoo Pulkkinen.
Bonuksena asiakasrekisteri
Verkkolaskutus on tuonut laajasti hyötyjä Pulkkisen yritystoiminnalle. Keskeistä on ollut talouden laajamittaisen seurannan ja hallinnoinnin helpottuminen. Pulkkinen ajattelee, että kirjanpitäjästä ja tilitoimistosta huolimatta jokaisen yrittäjän tulee seurata maksuliikennettään myös itse.
– Sähköpostilaskut hukkuvat herkästi viestitulvaan, mutta digitaalisessa maksujärjestelmässä on helppo huolehtia laskuista ja huomata, jos jokin lasku on myöhässä. Sillä tavalla se auttaa yrittäjää huolehtimaan omista eduistaan, Pulkkinen tuumaa.
Hän arvostaa myös verkkolaskutuksen mukanaan tuomia oheisetuja, kuten järjestelmään kertyvää asiakasrekisteriä.
-Saan listauksen maksavista asiakkaistani. Koko yritystoiminnan hallinta on keskitettyä ja toimivaa ja siten myös nopeampaa.
Yrittäjä: vertaile ja selvitä
Vaikka Pulkkinen on tyytyväinen viiden vuoden takaiseen päätökseensä siirtyä verkkolaskutukseen, ei polku ole ollut täysin mutkaton. Alkukankeutta oli niin Pulkkisen kuin palveluntarjoajankin päässä.
-Ei se pelkkää ilotulitusta ollut, vaan opettelemista oli puolin ja toisin. Verkkolaskutusta harkitsevia yrittäjiä neuvoisin vertailemaan palveluntarjoajia ja selvittämään etukäteen, mistä saa ongelmatilanteissa apua.
Pulkkinen on työssään runsaasti tekemisissä yksinyrittäjien kanssa. Hänen mukaansa yrittäjät suhtautuvat pääsääntöisesti positiivisesti verkkolaskutukseen. Yritystoiminnan laajuudesta ja toimialasta riippuu, kuinka innokkaasti yrittäjät siirtyvät digitaaliseen laskutusjärjestelmään.
-Osalla se on jo automaatio, toiset taas miettivät, onko laskutusjärjestelmän tuoma kuluerä tarpeellinen. Luulen kuitenkin, että moni harkitsee verkkolaskutusta juuri siksi, että se helpottaa sitä mustekalamaista työskentelyä, mitä yksinyrittäjän arki on, Pulkkinen miettii.
Sujuvuutta ja uskottavuutta verkkolaskusta
Verkkolaskutuksen suurin vahvuus yksinyrittäjän kannalta on Pulkkisen mukaan juuri arjen hallintotyön helpottuminen. Mitä enemmän yrittäjä saa automatisoitua asioita, sitä helpompi tämän on keskittyä varsinaiseen osaamisalueeseensa.
Pulkkisen pääteesit verkkolaskutuksen puolesta ovat arjen sujuvuus ja yrityksen uskottavuus.
– Arki sujuu paremmin, kun digitaalinen laskutusjärjestelmä auttaa pysymään kartalla yrityksen taloudesta. Samalla moderni verkkolaskutus vahvistaa kuvaa ammattimaisesta ja uskottavasta yrityksestä.
Tutustu muidenkin yrittäjien tarinoihin
Lue lisää verkkolaskun hyödyistä ja käyttämisestä