Digitaalinen talous palvelee myös kuluttajaa

Vaikka Yrityksen digitalous -hanke keskittyy erityisesti eri organisaatioiden väliseen toimintaan, myös yksittäinen kuluttaja pääsee hyötymään hankkeen tuloksista. Esimerkiksi kertaluontoiset verkkolaskut ja eKuitit tekevät kuluttajan talouden hallinnasta helpompaa.

  • Verkkolaskut voi maksaa missä vain itselle sopivaan aikaan.
  • Verkkolaskut ovat luotettavia, eivätkä niihin pääse ulkopuoliset muuttamaan tietoja.
  • Digitaaliset maksuvälineet kuten mobiilimaksaminen helpottavat arkea.
  • Kuluttajien taloudenseuranta helpottuu, kun kuitit saadaan sähköisesti yhteen järjestelmään, josta kuluttaja voi seurata omia ostojaan ja talouttaan.
  • Kuitit pysyvät tallessa.
  • Kuittien tiedot eivät haalistu tai häviä
  • eKuitit ja muut dokumentit liikkuvat viranomaisille tehokkaasti sähköisesti, jos niitä tarvitaan esimerkiksi verotuksessa.
  • Verkkolaskut ja eKuitit vähentävät paperinkulutusta ja sopivat vastuullisen kuluttajan valintoihin.

Kertalaskutus etenee

Tähän saakka ensimmäinen lasku on lähetetty asiakkaalle aina paperisena, mutta nyt Yrityksen digitalous -hankkeessa edistetään myös sähköistä kertalaskutusta. Kokeiluun ryhdyttiin, koska kuluttaja ei voi tällä hetkellä saada kertaluonteista laskua sähköisenä, vaikka niin haluaisikin. eLasku on varmasti nimenä ja toimintona tuttu lähes kaikille kuluttajille. Sehän on toistuvaislaskutukseen rakennettu erittäin näppärä palvelu, jonka saa käyttöön, kun ensimmäistä laskua maksaessaan muistaa tilata kyseisen laskuttajan seuraavat laskut suoraan verkkopankkiinsa.

Hankkeessa toteutettiin tammikuussa 2022 kokeilu, jossa ensimmäiset kertaluonteiset verkkolaskut välitettiin onnistuneesti kuluttajalle.

, Päivitetty 14.2.2022 klo 10:06